Paddy Chayefsky ve svém scénáři k filmu Televizní společnost skvělým způsobem odhaluje, jak může vypadat zákulisí celostátního vysílání. Stanice UBS v čele s programovou viceprezidentkou Dianou dokáže z moderátorské hvězdy Howarda Beala vytvořit směšnou postavu bláznivého proroka jen kvůli vyšší sledovanosti. Před honbou za lepšími čísly ji nezastaví vůbec nic. A jde i přes mrtvoly.
Slavný hlasatel televizních zpráv Howard Beale je na na sklonku své kariéry. Zástupci společnosti UBS cítí, jak sledovanost jeho zpravodajské relace prudce klesá, zejména kvůli Bealova pokročilému věku. Senilního moderátora zkrátka Američané odmítají poslouchat a Beale to moc dobře ví. Někdejší hvězda vysílání se tak rozhodne situaci vyřešit spácháním sebevraždy, kterou oznámí před svým posledním přímým přenosem. Jeho nadřízený Max Schumacher však nehodlá nic podobného dopustit a s okamžitou platností ukončuje s Howardem spolupráci.
Do hry se však vloží cílevědomá viceprezidentka pro programovou náplň Diana Christensenová. Jakmile cítí nárůst sledovanosti spojenou se sebevraždou moderátora, chce ho za každou cenu ve společnosti udržet. Max s tímto postojem absolutně nesouhlasí, ovšem protože jeho zpravodajská relace vykazuje největší ztrátu, musí společnost opustit. Beale se naopak vrací, a i když se v dalším vysílání nezastřelí, prezentuje místo zpráv otevřeně své názory.
Lepší čísla i za cenu vraždy
Co je však pro společnost UBS důležitější, Beala coby bláznivého proroka si oblíbí diváci, o jeho výstupech píší na úvodních stranách největší celostátní deníky a televize generuje zisk. Kariéristka Diana, kterou zajímá pouze popularita a hodnoty sledovanosti, je vlastníky nadřazené firmy CCA oslavována jako spasitelka. Sama se nikdy necítila šťastnější. Aby získala ještě lepší čísla, naváže spolupráci s teroristickou skupinou a vytvoří několikadílný seriál zobrazující jejich ohavné činy.
Beale mezitím ve své show čím dál tím víc napadá vlastnické struktury společnosti CCA, pod kterou UBS spadá, a tak si ho na pohovor přivolá hlavní ředitel Jensen. Pod jeho nátlakem začne Beale ve vysílání prezentovat nepovzbudivé názory o tom, že člověk nemá vliv na fungování celého světa a je snadno nahraditelný. Tento negativní postoj nemá u diváků odezvu, Diana poprvé o Bealovi jako hlavní hvězdě stanice UBS pochybuje a společně se svým týmem se rozhodne provést poslední zoufalý čin. Když zjistí, že Beale není odvolatelný, najme dva zástupce teroristické armády, kteří v další show Howarda Beala zabíjejí. Vražda v přímém přenosu přitom pro ni osobně neznamená nic víc než skvělý nástroj pro zvýšení zájmu diváků.
Senzace na prvním místě
Snímek z roku 1976 do detailu zobrazuje zejména zákulisí televizního vysílání a směr, kterým se žurnalistika i v současné době vydává. Beale se od seriózního zpravodajství přesouvá k poblouzněným názorům a snaží se svou filozofií ovlivnit každého obyvatele země. To samé se dá říct o celé programové náplni stanice UBS. Dianu a další členy představenstva společnosti nezajímají pravdivé informace, ve všech zprávách chtějí hledat příběhy. Co nemá u diváků odezvu, jakoby pro ně neexistovalo.
Jejich nekonečný závod o skvělá čísla nemá hranice a vražda Beala v přímém přenosu toho nemůže být lepším důkazem. Z normálu se vymyká také seriál o ekumenické osvobozenecké armádě nebo jasnovidecká show.
Film na ČSFD.